Co je největší noční můra sběratele investora do umění? K nejhorším okamžikům patří nákup falza, tedy falešného díla významného umělce, nebo dílo smyšlené. Potvrzují to data letošního Art Reportu, který připravila J&T Banka. „Vyplývá z něj, že v loňském roce se s falzem setkala většina obchodníků s uměním i sběratelů,“ uvedla v novém díle pořadu J&T Banka Art Talks Valérie Horváth z Art Servisu J&T Banky. O tom, jak falza poznat a kteří autoři dnes patří k nejčastěji falšovaným, mluvila společně s Albertem Trnkou, výkonným ředitelem aukční síně European Arts.
Sbírání umění patří k nejkrásnějším koníčkům a věnuje se mu čím dál víc lidí. Rostoucí trend potvrzují také data nejnovějšího vydání průzkumu Art Report, který zachycuje sběratelskou aktivitu za rok 2023.
„Kromě obvyklých otázek, na něž jsme se ptali i v předchozích ročnících, jsme se tentokrát dotazovali také na falza. Z průzkumu přitom vyplývá, že v loňském roce se s falzy setkala drtivá většina obchodníků s uměním a také většina sběratelů i odborníků na trh s uměním,“ říká Valérie Horváth z Art Servisu J&T Banky. „A jsou to právě falza, která aktéři trhu s uměním považují za jeho největší hrozbu,“ dodává Horváth.
„Já si za obchodníky myslím, že pokud se s falzy vloni setkalo 88 procent z nás, tak ti zbylí podle mě nemají na tom trhu co pohledávat,“ dodal šéf aukční síně European Arts Albert Trnka.
Rada: Nakupujte u prověřených obchodníků
Vyhnout se nebezpečí, aby sběratel nebo investor do umění nenaletěl, přitom není tak obtížné, jak by se mohlo zdát. První radu nabízí Valérie Horváth.
„Nakupovat díla žijících umělců. U nich jsou falza zcela minimální, ačkoli i to se v historii stalo,“ připomíná odbornice na umění z J&T Banky.
Druhá rada pak je obecnější a nabízí ji Trnka. Ten doporučuje nakupovat umění jen u časem prověřených prodejců, ideálně v kamenných galeriích. „Není podstatné, s kolika falzy se prodejce setká, ale kolik jich pustí do prodeje. Jsem přesvědčen, že u prověřených obchodníků to jsou maximálně promile. Ale samozřejmě když si někdo půjde koupit ‚zaručeně pravá‘ díla zavedených autorů, jejichž tvorba stojí miliony korun, ale na nejmenovaném portálu za ně zaplatí zlomkové ceny, tak se nemůže divit, že tam výskyt falz může být v desítkách procent,“ dodává Trnka.
U kterého autora by měli sběratelé zvláště zbystřit? Horváth i Trnka se shodují na tom, že v současnosti je podíl falz v nabídce zvlášť vysoký u Jana Zrzavého. Podle Trnky je poměr zhruba následující: z dvaceti obrazů připisovaných Zrzavému je jeden rovnou zjevné falzum, ze zbylých 19 zhruba polovina bude problematická. „A tam pak nastupuje naše práce. Tedy umělecko-historická analýza, práce s prameny v archivech a pokud je potřeba, dojde až na chemicko-technologickou analýzu,“ popisuje šéf aukční síně European Arts.
Jaký je nejslavnější padělek všech dob? Je možné, že nejdražší obraz historie je podvrh? A kdo je trestně zodpovědný za prodaná falza? Tyto a mnoho dalších otázek spojených s falzy v umění zodpoví Valérie Horváth z Art Servisu J&T Banky a výkonný ředitel aukční síně European Arts v nejnovější epizodě J&T Banka Art Talks. Poslechněte si ji na svých oblíbených podcastových platformách.