Art Report: Online aukce jsou nejoblíbenějším způsobem nákupu umění v Česku

3-minutové čtení
J&T specialista
sdílení
J&T Redakce



Art Report: Online aukce jsou nejoblíbenějším způsobem nákupu umění v Česku
#Radosti#Umění

Češi stále častěji nakupují umění. Naznačují to celkové statistiky z trhu, rostoucí průměrná cena prodaných děl a potvrzuje to také nejnovější průzkum Art Report, který společně realizovala J&T Banka a specializovaný server Artplus. Jedním z důležitých zjištění Art Reportu je to, že Češi nejčastěji k nákupu umění využívají internetové aukce.

Internetové aukce se v posledních letech staly hlavním místem, kde Češi nakupují umění. Důvodů to má hned několik. Prvním je celospolečenská změna, kterou přinesla pandemie covidu-19 a díky níž se nákupy přes internet staly standardem i v segmentech, kde to do roku 2020 nebylo obvyklé. Umění nevyjímaje.

„Na online aukcích se zpravidla prodávají levnější umělecké předměty. Z databáze serveru Artplus vyplývá, že zhruba 85 procent prodaných položek se vejde do 50 tisíc korun. Je proto pochopitelné, že kupující na online aukcích utratili loni za umělecká díla méně než sběratelé, kteří si šli pro obrazy, sochy či grafiky přímo do ateliéru nebo na sálovou aukci,“ uvádí autoři nejnovějšího Art Reportu, který zjišťoval chování sběratelů a vlastníků umění v posledním roce a který společně sestavila J&T Banka a specializovaný portál Artplus.

Právě aktuální Art Report pak potvrdil, že internetové aukce jsou skutečně klíčovým způsobem nákupu umění. „Pokud jde o místo, kde sběratelé loni nakupovali umělecká díla, nevymykali se z dlouhodobého vzorce, jak ho uvedli v loňském vydání Art Reportu. Nejčastěji nakupovali umění v online aukcích, následovaly přímé nákupy od umělců v jejich ateliérech a od galeristů. Na sálových aukcích loni pořídilo umělecké dílo 32 procent sběratelů. Mezi vlastníky loni také dominoval nákup na online aukcích, až na druhé příčce se umístily nákupy od umělců v ateliérech. V loňském Art Reportu vlastníci uvedli opačné pořadí na prvních dvou místech,“ dodávají autoři průzkumu.


Art Report: Online aukce jsou nejoblíbenějším způsobem nákupu umění v Česku


Díla za statisíce

Internetový přístup navíc sběratelé využívají i do standardních sálových dražeb umění. Mezi sběrateli bylo loni nejoblíbenější připojení k dražbě přes některou z internetových platforem, na kterých mohou aukci sledovat a zároveň dražit. Tuto formu preferovalo 56 procent sběratelů, kteří se zúčastnili průzkumu. Přibližně pětina sběratelů se účastní dražby přímo v sále. Necelá čtvrtina preferuje podání písemného limitu, dražbu po telefonu nebo se nechá zastoupit najatým obchodníkem.

Většina vzdálených účastníků aukcí přitom nakupuje díla za stovky tisíc, nikoli za miliony ani desítky milionů. Tři čtvrtiny sběratelů, kteří nakupovali na online aukcích, za nová díla utratilo do půl milionu korun, přičemž třetina těchto sběratelů loni za umění vydala od 100 do 500 tisíc korun. Ze sběratelů, kteří se vydali pro umění přímo k umělcům, jich přes dvě třetiny loni utratilo za umělecká díla od 100 tisíc až do pěti milionů korun. Ze sběratelů, kteří kupovali na sálových aukcích, jich 70 procent za umění loni utratilo více než 100 tisíc korun.


Rekordní rok

Češi kupují umění čím dál víc a za čím dál více peněz. Vloni se za umění ve veřejných aukcích prodala díla za 1,6 miliardy korun, což je nejvíc v historii. Důvodů pro rekordní zájem o umění je podle šéfredaktora serveru Artplus Jana Stuchlíka několik. Část společnosti, která kupuje kvalitní umělecká díla, bohatne.

„Je třeba si také uvědomit, že tuzemský aukční trh je poměrně malý. Tři čtvrtiny celkového aukčního obratu má na svědomí přibližně 350 prodaných položek. Jen při porovnání těchto počtů je zřejmé, že finanční palebná síla bohatých lidí převyšuje nabídku,“ dodal Stuchlík.



Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí. Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.